In het filmpje zie je hen van een verhoogd startplatform denderen, steile hellingen trotseren, een schans met droogijs meepikken, luchtdrukraketten mijden en een ingenieus slagbomensysteem ontwijken. De aandachtige kijker heeft vast opgemerkt dat de slagbomen gepimpt werden met waarschuwingsborden voor overstekende elanden. En dat deden onze ingenieurs niet zomaar.
Wees gerust: het is niet zo dat Red Bull van plan is een stelletje elanden los te laten in Kluisbergen op 10 september (oef!). Wel is de elandslagboom een knipoog naar de beroemde ‘elandtest’. Dat is een veiligheidstest voor auto’s die ontwikkeld werd in Scandinavië, waar elanden (met een gewicht van een kleine wagen) een reëel gevaar vormen op de weg.
De test onderzoekt hoe wagens zich gedragen bij een plots uitwijkmanoeuvre. Er wordt een S‑vormig parcours uitgezet dat simuleert hoe je een plots obstakel (bij gebrek aan elanden kan dat ook een kind zijn, of een auto die uit een parkeerplaats rijdt) probeert te ontwijken en meteen daarna de wagen weer de juiste rijbaan op stuurt. Dat alles gebeurt aan een steeds hogere snelheid totdat de wagen de pionnen raakt, slipt of begint te tollen. Dat gebeurt meestal bij 70 à 80 km/u.
De elandtest werd wereldberoemd in 1997, toen een journalist van een Zweeds automagazine aantoonde dat de gloednieuwe Mercedes A‑klasse omkantelde tijdens het ontwijken van een fictieve eland (terwijl een oude Trabant netjes overeind bleef). De Duitse autobouwer verhielp het euvel meteen met een paar aanpassingen, maar het voorval bezorgde het nieuwe model een valse start die nog even bleef nazinderen.
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht