Nu is het dus nagelbijtend afwachten op het verdict van de jury van de Red Bull Zeepkistenrace, maar uiteraard zit ons STREAM team ondertussen niet stil! De zeepkistmicrobe heeft ons namelijk ernstig te pakken. Tijdens onze zoektocht naar de fysica achter zeepkisten, de belangrijkste do’s‑and-don’ts en naar top-notch bouwplannen, kwamen we deze weetjes tegen die gewoon té leuk zijn om niet te delen. Zet je schrap!
1 — Kinderauto
De naam ‘zeepkist’ kent zijn oorsprong in een marketingcampagne van een slimme zeepfabrikant. Die had er niets beters op gevonden dan de contouren van een kinderauto op zijn houten transportboxen te tekenen, die makkelijk uit te zagen waren. In de boxen stak hij niet alleen zeep, maar ook assen, wielen, een stuur en kabels. Het werd een echte rage!
Bron: http://old-photos.blogspot.be
2 — De eerste
De allereerste zeepkistenrace vond plaats in 1904 in Oberursel (Duitsland). In het plaatselijke museum kan je zeepkisten bewonderen van meer dan 100 jaar oud.
3 — Sabotage
Tijdens die allereerste race ontstond er een grote controverse: het karretje van de gedoodverfde winnaars was gesaboteerd door een jaloerse tegenstander, waardoor de stuurkabels braken tijdens de race.
4 — Volle stadions
Omstreeks 1950 waren zeepkistenraces enorm populair over de hele wereld. Op de jaarlijkse ‘All American Soap Box Derby’ in Ohio bijvoorbeeld, kwamen meer dan 80.000 toeschouwers opdagen. Daarmee stond de race in de top 5 van meest populaire sportevenementen.
5 — Verboden voor meisjes
In die tijd was het verboden voor meisjes om deel te nemen aan zeepkistenraces. Gelukkig is ondertussen gebleken dat vrouwen even goed zijn in het maken en besturen van goede zeepkisten: geregeld staan ze mee op het podium.
6 — Hardcore fysica
Zeepkistenraces worden ook wel eens ‘zwaartekrachtraces’ genoemd, omdat het verboden is om motoren, batterijen of zelfs trappers te gebruiken. Alleen hardcore fysica!
7 — Vijanden
De grootste fysische ‘vijanden’ van een zeepkist zijn dan ook de rolweerstand (verlies van energie door de wrijving tussen het rollende wiel en de racetrack) en de aerodynamische weerstand (verlies van energie door de wrijving tussen de racewagen en de lucht).
8 — Snelheidsrecord
De allersnelste zeepkist ooit haalde maar liefst 137,78 km/u (2014). Aan het stuur van de zwaartekrachtbolide zat Guy Martin, die eerder dat jaar al het wereldrecord snelsleeën brak (134,37 km/u).
Bron: The Engineer
9 — Top-design
Guy Martin gebruikte daarvoor niet zomaar een zeepkist, maar liet er eentje bouwen door een team top-ingenieurs van de Sheffield Hallam University in de UK.
10 — Sneller, beter, harder … BOEM!
Tijdens een poging om nóg sneller te gaan, crashte de ervaren racepiloot. Gelukkig was zijn racekar daarop voorzien en kwam hij er zonder brokken vanaf.
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht